31.07.25

Meer zon, meer energie, maar negatieve energieprijzen: wat nu?

Meer zon en hernieuwbare energie, maar meer negatieve energieprijzen? De toename van hernieuwbare energie leidt steeds vaker tot negatieve uurprijzen op zonnige dagen. Wat betekent dat voor jouw factuur – en hoe kan je hier slim op inspelen?

De productie van hernieuwbare energie blijft stijgen en daarmee ook het aandeel elektriciteit dat België haalt uit hernieuwbare energiebronnen, een positieve ontwikkeling in het kader van de klimaatdoelstellingen die we als VEB met jou willen behalen. Dit is niet alleen voordelig voor het klimaat, maar ook voor jouw organisatie. 2025 is namelijk een zeer zonnig jaar, wat betekent dat je reeds maximaal gebruik hebt kunnen maken van je lokale productie installatie(s), met een positieve impact op je factuur als gevolg. 

Met de sterke toename van hernieuwbare energie is ook de frequentie van de negatieve energieprijzen gestegen, ook doorheen de week. Op momenten van overproductie, bijvoorbeeld op zonnige dagen tussen 11u en 15u, ligt het aanbod van elektriciteit (veel) hoger dan de effectieve vraag wat resulteert in negatieve energieprijzen. Tot nu toe blijven deze prijzen meestal beperkt negatief, met slechts enkele uitschieters naar sterk negatieve prijzen.  Zonnepanelen blijven een interessante en rendabele investering waarbij de opbrengst nog steeds opweegt tegen de kosten gelinkt aan de negatieve energieprijzen.  

Toch leggen we jou graag even uit hoe de negatieve prijzen jouw bestelbonnen en facturen kunnen impacteren. 

 

Wat als je energie injecteert aan een negatieve prijs? 

Voor de energie die je injecteert op het net ontvang je een terugleververgoeding van VEB. Wij betalen je dus voor de geïnjecteerde energie. De details van de terugleververgoeding vind je terug op het klantenportaal in de tariefkaart. Voor stroom geïnjecteerd aan negatieve uurprijzen krijg je geen vergoeding en dien je te betalen voor de energie die je geïnjecteerd hebt. Indien bij de totale injectie de negatieve energieprijzen opwegen tegen de positieve energieprijzen, ontvang je een negatieve bestelbon. 

Wens je inzicht in wanneer er voor een bepaald aansluitingspunt geïnjecteerd wordt aan negatieve prijzen? Dit kan indien het injectiepunt een kwartiergelezen meter heeft (AMR of digitale meter met SMR3). Contacteer ons via business@veb.be en vraag een lijst aan van je kwartierverbruiken met vermelding van de prijs erbij. Aan de hand van deze lijst kan je nagaan wanneer er grotendeels geïnjecteerd werd aan negatieve prijzen. 

 

Wat als je energie verbruikt aan een negatieve prijs? 

De energie die je afneemt van het net aan negatieve uurprijzen dien je niet te betalen. Tijdens deze uren is de energie “gratis” en word je betaald om te verbruiken. Concreet zal dit op je factuur tot een lagere eenheidsprijs leiden en dus een lagere energiekost. 

 

Hoe omgaan met de impact van de negatieve prijzen? 

Om zo goed mogelijk om te gaan met de impact van de negatieve energieprijzen zorg je er best voor dat op zonnige dagen, tussen 11u en 15u, er zo veel mogelijk verbruikt en zo weinig mogelijk geïnjecteerd wordt. Let op, dit heeft enkel effect als je bij VEB een variabel contract hebt en je meter kwartiergelezen is (AMR of digitale meter met SMR3). Enkel bij deze meters ontvangen we je kwartierverbruiken en kunnen we deze aanrekenen aan de exacte uurprijs die op dat moment geldig was (dynamisch tarief). Je kan dus ook voordeel halen uit de negatieve energieprijzen door je energieverbruik goed te plannen. 

 

Waar kan je zelf de uurprijzen raadplegen? 

Je kan de uurprijzen voor elektriciteit terugvinden op het klantenportaal onder ‘marktprijzen’. Je kan hier nakijken wanneer de negatieve prijzen voorkomen, hoe vaak ze voorkomen, en hoe laag de prijzen juist dalen.  

De productie van hernieuwbare blijft een rendabele investering. Wens je zelf te investeren in hernieuwbare energie? Bij onze dienst Energie-Efficiëntie helpen we jou graag verder. Je kan ons bereiken via efficiëntie@veb.be. Heb je nog andere vragen? Bij Business Support Team helpen we jou graag verder. Je kan ons bereiken via het klantenportaal, per e-mail naar business@veb.be of telefonisch op het nummer 02/421.32.00.