15.02.22

PERSBERICHT - Zonnepanelen geplaatst op 59 sociale woningen van Dewaco

Op 59 sociale woningen in Denderleeuw en Erembodegem zijn recent zonnepanelen geïnstalleerd. Sociale huisvestingsmaatschappij Dewaco klopte bij het Vlaams Energiebedrijf aan om een masterplan zonnepanelen op te stellen voor hun volledige patrimonium. Na een uitgebreide screening werden de twee meest geschikte sites geselecteerd voor een pilootproject.

Via het raamcontract van het Vlaams Energiebedrijf werd Linea Trovata aangewezen om de zonnepanelen te installeren. Het gaat in totaal over 329 panelen. Jaarlijks zullen deze meer dan 100.000 kWh elektriciteit opwekken.

Cathérine Vincent, Directeur Dewaco: “We bouwen een dam tegen de energiearmoede. We investeren in een duurzame energietransitie voor  al onze huurders en plannen dit project uit te breiden naar andere sites.”

Dewaco investeert zelf in de plaatsing van de zonnepanelen, alle winsten zijn voor de bewoners. Voor de installatie betalen de bewoners een kleine bijdrage. Maar die is een stuk kleiner dan de winst die hun installatie oplevert. Bovendien krijgen de bewoners tips mee over hoe ze hun verbruik het beste kunnen aanpassen om maximaal van de zonne-energie te genieten.

Frederik Hindryckx, CEO VEB: “Dit project illustreert de brede inzetbaarheid van onze aanpak voor zonnepanelen. Via dit project kunnen we vanuit het VEB ook een maatschappelijke bijdrage leveren. We verwelkomen alle publieke diensten die zich niet zelf met de aanbesteding willen bezighouden.”